Harry's fietsvakanties

Ierland dag 1 t/m 5


 

Home

Fietsvakanties

Fietslinks

 

Ierland

Gefietste Route

Ierland dag 6 t/m 10

Ierland dag 11 t/m 15

 

Gastenboek

Contact

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op
3-nov-14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Terug naar boven

 

Klik hier voor een vergroting van de foto's

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik hier voor vergrote en nog meer Ierland 2005 foto's

Voor onze tocht van 2008 klik hier

 

Dag 1
Zaterdag 23 juli 2005

Niederrhein- Shannon

Ik word door Henriëtte naar het vliegveld gebracht om vanaf Niederrhein met Ryan Air naar Shannon in Ierland te vliegen voor een fietsvakantie.

Bij de incheckbalie is men wat onwennig met fietsen en ze sturen mij eerst de verkeerde kant op. Na een kop koffie en een uitgebreide controle bij de douane ga ik aan boord van het vliegtuig. Het vliegtuig is aan de late kant en ik hoor vlagen van een verhaal van de piloot die vertraging wijdt aan het aantal fietsen dat mee moet en dat de bezitters straks toch graag hun fiets willen hebben. Even later, wanneer het gehele vliegtuig al vol zit, een oproep voor mijnheer Limmerick met boarding kaart 51. Mijnheer Limmerick ken ik niet maar boardingkaart 51 komt me bekend voor. Ik naar voren en moet mee uit het vliegtuig naar een hal waar mijn fiets nog staat. Er wordt mij verstaan gegeven dat deze nog gecontroleerd moet worden. Het bubbeltjes plastic moet er af om de bidons te controleren of er foute vloeistoffen in zitten. Hierna mag ik weer aan boord en zie door het raampje mijn fiets ook aan boord gaan terwijl de hoes er af waait. Deze wordt nog wel los meegenomen. Later blijkt dat Henriëtte bij het verlaten van het vliegveld de oproep wel heeft gehoord, die ik blijkbaar in de hal niet heb gehoord. Een half uur te laat, om 10.40 uur vertrekt het vliegtuig en komt om 11.15 uur, plaatselijke tijd aan.
In Shannon is het wachten op de fiets en hoor ik van twee Duitse jongens dat van hun fiets, het karton, waarmee zij de ketting en derailleur zorgvuldig hadden afgeplakt, moesten verwijderen zodat de fiets gecontroleerd kon worden of er gelast was aan de fiets. Mijn fiets komt aan, echter zonder hoes en een gereedschapstasje staat half open, en de derailleur is licht ontzet . Een deel van het gereedschap krijg ik terug maar niet mijn hoes. Wel krijg ik bij gevonden voorwerpen een uitgebreid advies wat ik zoal moet gaan bekijken. Mijn eerste kennis met Ieren die trots op hun land zijn. Op het vliegveld word ik twee keer aangehouden met de vraag hoe dat toch gaat met een fiets aan boord.

 

Vervolg dag 1
Zaterdag 23 juli 2005

Shannon – Liscannor 59 km

Weer eerst droog, later regen, ± 21c.

Tegen 13.15 uur vertrek ik van het vliegveld voor de eerste kilometers. De omgeving is heuvelachtig. Het links fietsen went snel, alleen is het wennen dat de auto's je van rechts tegenkomen en tegemoetkomende auto's rechts inhalen. Verder rijden de auto's op deze vrijdrukke N weg vrij dicht langs mij heen.
In Ennis koop ik bij een ijzerwarenzaak gasbusjes, en het valt mij op dat ze in elke winkel beginnen met how are you en de mensen zijn zeer vriendelijk, en alweer trots op hun land zijn en benieuwd zijn wat je doet. Na Ennis wordt het verkeer rustiger en ga ik op weg naar de kust. Ik hoop deze dag Doolin het, het muzikaalste stadje van Ierland te kunnen bereiken, nadat ik de Cliffs of Moher heb bekeken. Doolin lijkt mij een gezellig plaatsje om te overnachten. Na een tijdje begint het hard te regenen. Ik stel mijn doel bij omdat bij dit weer het bezichtigen van de Cliffs of Moher geen zin heeft. In Liscannor vind ik tegen 17.00 uur een Hostel met camping. Ondanks de verbaasde opmerking van de beheerder van kamperen? geef ik toch de voorkeur aan mijn eigen tentje boven een slaapzaal met 12 anderen. In stromende regen zet ik mijn tentje op. Bij de openhaard laat ik mijn kleding drogen en kook mijn potje in de Hostel keuken. Er zijn in het Hostel allerlei vakantiegangers, gezinnen, alleen reizenden. Mijn bagage nakijkende blijkt dat ik mijn goede fietsbroek vergeten ben.

 

Dag 2
Zondag 24 juli 2005

Liscannor - Salthill Galway 110 km

Weer eerst bewolkt later opklaring ± 21c, harde tegenwind

Doordat het eerst nog wat regent vertrek ik laat, tegen 8.45 uur. Eerst breng ik een bezoek aan de Cliffs of Moher. Ik stal mijn fiets bij het bezoekerscentrum en wandel naar boven. Daarna fiets ik naar Doolin, de muzikale hoofdstad van Ierland. Een tegenvaller, twee muziekwinkeltjes en een enkele Pub, dat is alles. Na een bezoek aan Kilfenora, met het Burren Display Centre, waar ik een Nederlands echtpaar spreek die ook in het plaatsje Doolin en de Cliffs of Moher zijn geweest en er ook meer van hadden verwacht, wat zij afdoet met de opmerking “het probleem van mensen van onze leeftijd is dat wij al zoveel hebben gezien”, fiets ik met harde tegenwind door de Burren. Een prachtige omgeving waar je eigenlijk zou moeten wandelen. Onderweg breng ik een bezoek aan een Stonefort en de Polnabrone Dolmen. Bij Ballyvaughan volg ik de kustweg via Kinvarra naar Gallway. De kust valt tegen met veel zeewier en het stinkt. Bij het binnenfietsen van Gallway word ik gewaarschuwd dat er deze week de jaarlijkse paardenraces zijn. In Salthill vind ik een plaatsje op een CC-park. Bij het verlaten van de camping om wat boodschappen te doen ga ik in de fout door aan de rechterzijde van de straat tegen het verkeer in te fietsen.

 

Dag 3
Maandag 25 juli 2005

Gallway – Clifden 121 km

s ''Morgens koud harde koude wind, 's middags opklaringen en 's avonds dreigend maar droog 15 – 20c

De dag begint koud met een harde en bij de noordelijke stukken tegenwind. Het eerste deel van de tocht gaat langs de kust met zicht op de Burren en op de Aran Islands. Later wanneer ik noordwaarts de Connemara intrek heb ik voortdurend zicht op het hooggebergte van de Connemara. De Connemara is prachtig en vandaag fiets ik veel door het lagere deel, maar het is meer bewoond dan ik had verwacht. Als ik mij verfiets vraag ik de weg aan een Iers stel, waarbij ik de vraag krijg of ik in hurry ben omdat ik voor de afkorting kies en dat de kustweg zo mooi is. Als ik hen vertel dat dat stuk voor morgen op het programma staat zijn zij tevreden gesteld. Er zijn veel schapen, geiten en er is veel turfwinning. De turfstekers zijn overal druk bezig. De haven in Roudstone is zo goed als leeg, mogelijk doordat het eb is. Verder is het een toeristisch plaatsje dat niet zoveel voorstelt. Het einddoel van deze dag, Clifden, is een leuk toeristisch plaatsje. Beide hostels met kampeergelegenheid blijken niet meer te bestaan. Nadat ik mij op de camping heb geïnstalleerd ga ik Clifden in om het plaatsje te bekijken, om wat te eten en voor een nieuwe fietsbroek. De fietszaak zit echter dicht en ik denk dat deze ook geen broek hadden gehad.
s'Avonds spreek ik nog een tijdje met een Zwitser die samen met zijn zwangere vriendin met de auto rondtrekt in Ierland.

 

Dag 4
Dinsdag 26 juli 2005

Clifden – Cong 125 + 5= 130 km

Weer: bewolkt, droog af en toe zon 15 tot 20c

‘s Ochtends op de camping word ik gewekt door schapen.

Het eerste wat me al fietsend opvalt, is dat het toerisme de Connemara heeft ontdekt. Behalve het stuk van Keylmore Abbey tot Cashel is het overal druk en worden er veel, zoals het lijkt tweede huizen gebouwd.
Vanuit Clifden fiets ik via Letterfrack, een dorpje in de 19e eeuw gesticht door de Quakers, naar Keylmore Abbe. Het Nationaal Park, laat ik letterlijk en figuurlijk, na enige twijfel, rechts liggen. Een bezoek zal teveel tijd kosten, en je moet toch een reden houden om nog een keer terug te komen. Keylmore Abbey is een toeristische trekpleister, met veel Amerikaans bezoek. Het bouwwerk dateert uit 1865 en de bouwer stelt het in 1875, nadat zijn vrouw is overleden ter beschikking aan Benidictijnse nonnen. Ik vervolg mijn tocht via het zeer mooie en rustige dal bij Logh Inagh. De plaatsjes die ik passeer stellen niets voor dus mijn verwachtingen omtrent Carna, dat al van verre groot op de borden staat vermeld, zijn groot. Enkele huizen en dat is echter alles. Bij de splitsing bij Screeb kom ik een fietsend Engels gezin (vader, dochter en zoon) tegen, waarvan ik dacht dat het Nederlanders waren omdat de man op een Gazelle fietst. Ze zijn niet echt professioneel bepakt en vragen mij of ik ervaring met wild kamperen in Ierland heb. Het landschap blijft een prachtige afwisseling van meren, bergen, laagvlakten met veel bloemen en schapen en veengebieden met turfstekers. Overal zie ik fuchsia's en bramen. Het maken van een foto van dichtbij van de schapen wil niet zo goed lukken, ze zijn banger voor fietsers dan voor auto's. Dat wol een belangrijke bron van inkomsten in dit gebied is blijkt uit de vele wolwinkeltjes.
Bij de splitsing bij Maam Cross kom ik een Nederlands gezin,(man, vrouw en 2 kinderen) tegen bij een Craft Shop. De vrouw heeft al eerder in Ierland gefietst op het boekje van Luc Oteman. Zij fietsen van Hostel naar Hostel op een boekje van de Duitse uitgever Bike Line. De boekjes hebben zeer mooie gedetailleerde kaarten en routebeschrijvingen. Al pratende worden we lek gestoken door de midges.
Ik zie deze dag veel fietsers, maar niet die dezelfde richting opgaan. Ook kom ik een bepakte fietsende muzikant tegen met een compleet reservewiel achter op de fiets. In de buurt van Cong wordt de omgeving bosrijk en fiets ik voor het eerst onder bomen. Cong is een aardig toeristisch plaatsje. In Cong vind ik een plekje op een camping annex Hostel. Leuke camping met goede kook en zitgelegenheid. Als ik mijn buren vraag waar ze vandaan komen antwoorden ze Catalonie, waarop ik zeg oh Spanje. Nee klinkt het verontwaardigd, Catalonie en zij wijzen op de vlag die naast de tent staat.

 

Dag 5
Woensdag 27 juli 2005

Cong – Gallway 99 km

Weer bewolkt en af en toe opklaring 's avonds wat regen 15 – 20c

Vandaag de laatste fietsdag in de Connemara. De eerste 30 km bestaan uit stevige lange klimmen. Van Maam Cross neem ik de N59 richting Gallway mijn doel van vandaag. Hoe dichter bij Gallway hoe drukker de weg. Het alternatief dat ik op mijn kaart heb ingetekend aan de hand van het boekje van het Nederlandse gezin vind ik niet. In Ougtherard zie ik het Nederlandse gezin weer, in omgekeerde, richting fietsen. In Gallway ga ik op zoek naar het City Hostel met kampeergelegenheid. Dit blijkt niet meer te bestaan. Ik ga uiteindelijk op het CC park naast de vorige camping staan.
Laat in de middag breng ik een bezoekje aan Gallway waar ik een binnenband koop en mijn zoektocht naar de fietsbroek voortzet. De outdoorshop zit echter al dicht, de fietswinkel verkoopt geen kleding en de andere fietswinkel bestaat niet meer. Deze zoektocht combineer ik met het bezichtigen van de stad. Het is bijzonder gezellig druk in de stad, mede door de paardenrace, met veel muzikanten. Vele pubs lokken klanten met TV beelden van de races. Ik zie ook de muzikant die ik gisteren op de fiets tegenkwam. Verder kom ik het Nederlandse gezin weer tegen die hun intrek, in een tegenvallend, Hostel hebben genomen. Nadat ik een hapje heb gegeten in een Turks restaurant ga ik weer op weg naar de camping. Onderweg begint het hard te regen. Op de camping staan veel Noord Ieren, en bij de koffie krijg ik door 2 buurvrouwen een koek aangeboden.
's Nachts is het behoorlijk lawaaiig op de camping.

 

Ierland dag 6 t/m 10


Meer info over Ierland vindt u op onze nieuwe site:
Fietsvakantielinks.nl

met allerlei praktische Ierland fietslinks