Harry's fietsvakanties

Zuid West Noorwegen dag 5 t/m 9


 

Home

Fietsvakanties

Fietslinks

 

 

Noorwegen

Gefietste Route

Noorwegen
dag 1 t/m 4

Noorwegen
dag 10 t/m 14

 

 

Gastenboek

Contact

 

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op
17-oct-06 12-aug-09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar boven

 

Klik hier voor een vergroting van de foto's

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik hier voor een vergroting van de Noorwegen foto's




Dag 5
Donderdag 27 juli

Bergen – Haugsdal 103 km + 8 km ferry

Weer goed tot 25c later kort onweersbuitje.

 

Ik vertrek tegen 8.30 uur via een wegnummer dat niet op de de kaart staat naar Bergen. Ik kom Bergen binnen via het feestplein en zie dat er druk wordt opgeruimd. Later lees ik in de krant dat daar een groot popconcert heeft plaatsgevonden. Dus had ik toch 's avonds een bezoekje aan Bergen moeten brengen.
In het centrum word ik aangesproken door een Duits stel dat bezig is met de laatste dag en wachtende is op de terugvlucht.
Wat op valt in Noorwegen is dat je veel Duitse vakantiefietsers ziet.

Na een kort bezoekje aan de markt, haven en bekende houten huisjes vervolg ik mijn tocht. Het is nog maar drie jaar geleden dat ik samen met Henriëtte een bezoek aan Bergen heb gebracht, dus vandaar kort. Ook het verlaten vanuit Bergen gaat redelijk voorspoedig.
Bij Salhus wordt de weg zo steil dat ik niet weer op gang kom en moet drukken, Kettler had hiervoor gewaarschuwd.
Van het aanleggen van fietspaden, hoe goed bedoeld, hebben Noren niet veel kaas gegeten, ze sturen je van de ene kant naar de andere kant van de weg, onnodige stijgingen en vaak ontbreken de bordjes.
Via de brug ga ik naar Knarrviki op het eiland Radoyn. Direct over de brug zie ik twee vakantiefietsers voor mij, zij nemen de 57 terwijl ik de 565 ga volgen. Als ik bij een supermarkt wat inkopen doe wijst een vrouw mij op deze twee fietsers, een Française en een Amerikaan, die zij net weggebracht heeft.
Enkele kilometers voor het veer Leivag – Slovag gaat het regenen en onweren. Ik trek mijn regenpak aan en doe het even later weer uit omdat het droog wordt. Gevolg dat ik net de ferry mis en een uur moet wachten. In het wachthuisje maak ik mij dus maar wat koffie en soep. Je moet de tijd toch nuttig besteden.
Ik overnacht op een wat grotere camping in Haugsdal.



 

 

 


Dag 6
Vrijdag 28 juli.

Haugsdal – Sande 117 km + 8 km ferry

Weer: de hele nacht heeft het geregend maar in de ochtend is het dreigend maar droog. In de middag klaart het op, licht bewolkt.

 

 

Omdat ik de ferry van 12.10 over de Sognefjord van Rutjedalen naar Rysjedalsvika wil halen sta ik wat onder tijdsdruk.
Niet zozeer qua afstand, maar ik weet niet wat het weer gaat doen en hoe zwaar de route is.
Ik ben echter ruimschoots op tijd.
Na de oversteek wijzigt ook het landschap, meer water, fjorden, en weilanden.
Het blijft zwaar en morgen pak ik mijn eigen route, of dat het lichter maakt is maar de vraag, maar in ieder geval korter. De Nordfjord zal ik gezien de beschikbare tijd in ieder geval niet halen.
Ik volg de 57 via Dale tot Osen en neem daar de 610 naar Sande.
Hier zoek ik een camping. In het campingkeukentje die je in Noorwegen op de campings regelmatig hebt, wat toch wel heel luxe is, maak ik mij een maaltijd klaar.

Ik sta naast een Nederlands gezin. Tot op heden heb ik nog maar weinig Nederlanders gezien.

 



 

 

 

Dag 7
Zaterdag 29 juli

Sande – Leivrik 99 km + 2,5 km ferry

Weer goed tot 26c

 

De route, de 610 en daarna de 13, is prachtig met stevige klimmen tot ongeveer 800 meter hoogte, en langs eeuwige sneeuw.
Onderweg word ik gepasseerd door een Tsjechische bus met aanhanger met Extreme Holidays o.i.d. erop.
Als ik bij een parkeerplaats een bezoekje breng aan een waterval zijn er net een paar Tjechen met fiets uitgelaten om het vervolg van de klim op te pakken en die zich met een blik bier eerst wat moed indrinken.
Na een korte pauze vervolg ik de klim en ga ik de eerste Tsjechen, die lopen met de fiets aan de hand en ondertussen bier drinken voorbij.
Een eind verder staat de bus hen op te wachten.
Als ik daar even stop komt een Tsjech met twee blikken bier naar buiten, één voor hem en één voor mij, naar buiten. Als ik weiger deze op te drinken stopt hij het blik bier onder de snelbinder van mijn fiets met de opmerking dat ik het dan 's avonds maar moet opdrinken omdat ik dat wel heb verdiend.
Tijdens de prachtige afdaling die dan volgt naar de Sognefjord kom ik nog regelmatig vriendelijk groetende Tsjechische fietsers tegen.
Bij Dragvik ben ik weer net op tijd voor de ferry naar Hella.
Hierna volgt nog een prachtige tocht langs de Sognefjord.
In Leikanger vind ik een plaatsje op een camping naast een Duits stel met een campertje met daar op “Ute and Ralph on tour”, die ik al eerder ergens heb zien rijden, volgens mij was het bij de Preikestolen in de buurt. Hun aanbod voor kop soep sla ik af omdat ik zelf net “uitgebreid” eten heb ingekocht.
Zij wijzen er mij ook op dat van hieruit een snelboot gaat naar Aurlandsvangen en dus hiervoor niet eerst naar Kaupanger hoef te fietsen.
Vanuit Flam bij Aurlandsvangen ben ik van plan de Rallervegen op te pakken.

In het boekje van Ketller zie ik even later echter staan dat men de Rallervegen in geen geval van Noord naar Zuid zou moeten fietsen.
Hier breekt mij dus mijn gebrekkige voorbereiding op en kom ik in tweestrijd.
Het erop wagen of toch voor een alternatief kiezen. Wat is wijsheid?

 



 

 

Dag 8
Zondag 30 juli.

Leivrik – Borggrund 73km + 18 km ferry

 

Tot de middag goed max. 23c daarna dreigend maar droog.

 

Na een slechte nachtrust, door een luid telefonerende hotelgast op het balkon, twee keer een egel bij de tent en eksters die zich tegoed doen aan de vuilnis van de buren en daarbij de keuze wel of geen Rallervegen, ga ik op weg.
Ik kies er voor om de Rallervegen toch maar niet te fietsen. Je moet toch een reden hebben om een keer terug te komen en dan maar van Zuid naar Noord fietsen.
Ik fiets via een prachtige route, met veel fruitteelt, langs de Sognefjord naar Kaupanger om van daar uit met de toeristenferry naar Laerdal over te steken.
Deze gaat echter maar 4 keer per dag en ik ga voor de ferry van 14.15 uur.
Van de autoferry iets verderop kan ik vanwege de tunnels geen gebruik maken.
Ik ben tot op heden nog niet geconfronteerd met lange tunnels.
Ik ben er veel te vroeg, 11.45 uur, en dood de tijd door plaatselijk museumpje te bezoeken, niets doen in het prachtige zonnetje en wat te lezen en te eten.

Na enige tijd komen er twee fietsers, een man en een vrouw aan, en hij vraagt mij hoe het gaat met de kaartverkoop.
Hij vertelt mij dat hij uit de USA komt. Als ik haar later Frans hoor praten gaat mij een lampje branden, dit is hetzelfde stel dat ik donderdag heb zien fietsen na Bergen.
Zij blijken al twee weken onderweg in Noorwegen en hebben o.a. de Rallervegen van Zuid naar Noord gefietst en moeten woensdag weer terug in Bergen zijn voor de ferry naar Denemarken.
Door mijn gele voortassen en rode achtertassen herkennen zij mij als degene die zij tijdens een pauze in de dagen hiervoor voorbij hebben zien fietsen.
Hij woont al jaren in Frankrijk en vindt de houten huizen in Noorwegen niet spectaculair, deze lijken op de huizen in zijn geboorteplaats.
Zij kiezen er voor naar Flam te fietsen en van daaruit een stuk de trein te nemen naar Bergen.
Ik ga op weg naar Borgrund via een bewegwijzerde fietsroute.
Deze gaat veelal over de historische weg langs een prachtig riviertje.
Na een kort bezoekje aan het bekende staafkerkje kies ik door het dreigende weer, eerder dan de bedoeling is, voor de iets verderop gelegen camping aan de hoofdweg.
Het blijft echter droog.

 

 

 

Dag 9
Maandag 31 juli.

Borggrund –Gol 100 km

Slecht, veel regen.

 

Vannacht regent het behoorlijk en tegen 7.15 wordt het droog.
Ik pak mijn spulletjes in en ga via de E16, die qua verkeersdrukte hard meevalt en rustig klimt, richting Borglau.
Na Borglau begint er een zware klim tot 1123 meter hoogte.
Halverwege de klim begint het te regenen en de regen zal tot ongeveer 16.00 uur aanhouden.
Als het niet zou regenen zou het er prachtig moeten zijn.
Via Hemsedal, een druk toeristisch plaatsje, bereik ik Gol.
Hier zoek ik een camping.

's Avonds breng ik nog en bezoekje aan Gol, maar wat daar al die toeristen te zoeken hebben qua plaats is mij tot op heden een raadsel.
Het aantal Nederlanders dat ik tegenkom neemt met de dag toe.

's Avonds begint het weer te regenen en SMS ik Ralph voor de weersverwachtingen; Weeronline geeft voor morgen buien en daarna wordt het beter en het weersvooruitzicht van Geilo de komende dagen alleen maar buien. Niet erg opbeurend, morgen maar verder zien.

Na een gesprek met eens stel Groningse buren die mij met trots vertellen over hun zelfbouwcamper en de reizen daarmee, kom ik te laat in bed.

 

 

 

naar dag 10 t/m 14

 

Meer info over Noorwegen vindt u op onze nieuwe site:
Fietsvakantielinks.nl
met allerlei praktische Noortwegen fietslinks